[heading2 class=”” style=”” title=”Regulamin rekrutacji” pitch_text=””]
Zasady rekrutacji
do III Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika
w Olsztynie na rok szkolny 2015/2016
§ 1. Zasady rekrutacji kandydatów do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży określa:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), zwana dalej „Ustawą”,
- Zarządzenie Nr 6 Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty z dnia 12 lutego 2015 r. w sprawie ustalenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2015/2016 do publicznych gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych oraz podania do publicznej wiadomości wykazu zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez Warmińsko – Mazurskiego Kuratora Oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły.
- „Poradnik dla kandydata”, zwany dalej „Poradnikiem”, funkcjonujący w ramach systemowej obsługi rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych NABÓR.
§ 2. III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Olsztynie, zwane dalej „szkołą”, w czasie rekrutacji do klas pierwszych na rok szkolny 2015/2016, współpracuje z Wydziałem Edukacji Urzędu Miasta Olsztyna w zakresie wykorzystania systemu komputerowego wspomagania pracy jednostek oświatowych „NABÓR”, zwanego dalej „Systemem”.
§ 3. 1. Kandydat do klasy pierwszej ma prawo wyboru dowolnej ilości oddziałów z maksymalnie trzech szkół ponadgimnazjalnych.
- Kandydat składa dokumenty w szkole pierwszego wyboru.
- Dane kandydata wprowadza do Systemu szkoła pierwszego wyboru.
§ 4. 1. W terminach określonych harmonogramem rekrutacji zamieszczonym w Poradniku, absolwenci gimnazjum składają w sekretariacie szkoły pierwszego wyboru następujące dokumenty:
- wniosek o przyjęcie do szkoły ponadgimnazjalnej wraz z załącznikiem oraz kartę pomocniczą (formularze dokumentów należy wypełnić i wydrukować ze strony internetowej nabor.pcss.pl/olsztyn/ ),
- świadectwo ukończenia gimnazjum oraz zaświadczenie o wynikach egzaminu gimnazjalnego,
- 2 fotografie (z podanym na odwrocie imieniem i nazwiskiem oraz datą urodzenia), oświadczenia oraz jeżeli kandydat posiada: dyplomy laureata konkursów przedmiotowych, orzeczenia i opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej, zaświadczenia o ustalonym indywidualnym programie lub toku nauki, zaświadczenia lekarskie i inne wymagane zaświadczenia (zgody lub opinie).
- Dokumenty, o których mowa w ust. 1, należy składać wyłącznie w plastikowej koszulce, w sposób określony w art. 20t Ustawy, tj. w oryginale albo w odpowiednio poświadczonej kopii, odpisu lub wyciągu z dokumentu.
§ 5. Kandydat ma prawo zmienić decyzję o wyborze szkoły pierwszego wyboru z zachowaniem terminu określonego harmonogramem rekrutacji zamieszczonym w Poradniku.
§ 6. 1. Postępowanie rekrutacyjne do szkoły, uwzględniając kryteria wymienione w § 7 i 8, przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły, który wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków komisji.
- Komisja, o której mowa w ust. 1, po otrzymaniu wymaganych dokumentów przeprowadza z wykorzystaniem Systemu postępowanie rekrutacyjne, w wyniku którego podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych do szkoły oraz listę kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do szkoły lub informację o liczbie wolnych miejsc.
§ 7. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2 – 4, o przyjęciu kandydata do szkoły decyduje suma punktów uzyskanych w postępowaniu rekrutacyjnym według następujących zasad:
- liczba punktów uzyskanych z przeliczenia wyników egzaminu gimnazjalnego:
- liczba % z języka polskiego x 0,2 ……………..…….. do 20 punktów
- liczba % z historii i wiedzy o społeczeństwa x 0,2 ….. do 20 punktów
- liczba %
|
- z matematyki x 0,2 ………………………… do 20 punktów
- liczba % z przedmiotów przyrodniczych:
biologii, geografii, fizyki i chemii x 0,2 …….…..….. do 20 punktów
- liczba % z języka obcego nowożytnego nauczanego jako przedmiot
obowiązkowy na poziomie podstawowym x 0,2 ……. do 20 punktów
- liczba punktów uzyskanych z przeliczenia ocen z 4 przedmiotów na świadectwie ukończenia gimnazjum:
- liczbowo określona ocena z j. polskiego x 3 ……………………….…………… max 18 pkt.,
- liczbowo określona ocena z obowiązkowego j. obcego x 3 …………………… max 18 pkt.,
- liczbowo określona ocena z matematyki x 3 …………………………….….… max 18 pkt.,
- liczbowo określona ocena z przedmiotu wskazanego przez komisję w kolumnie 4
poniższej tabeli x 3 ………………………………………………………………………………….. max 18 pkt.,
W roku szkolnym 2015/2016 utworzone zostaną następujące oddziały | |||
Symbol oddziału | Planowane przedmioty nauczane w zakresie rozszerzonym lub planowany zawód | Język obcy *:1) pierwszy2) drugi | Punktowany przedmiot wskazany przez szkolną komisję rekrutacyjną |
1A | biologia, chemia | j. angielski,j. niemiecki,j. francuski | biologia |
1B | matematyka, fizyka | j. angielski,j. niemiecki,j. francuski | fizyka |
1C | j. polski, biologia | j. angielski,j. niemiecki,j. francuski | biologia |
1D | j. polski, wos, historia | j. angielski,j. niemiecki,j. francuski | wos |
1E | geografia, wos | j. angielski,j. niemiecki,j. francuski | geografia |
* – jeden z języków obcych powinien być kontynuacją języka obcego nauczanego w gimnazjum |
świadectwo z wyróżnieniem ………………….……………………..………………………… 6 pkt.,
- uzyskanie do dwóch tytułów laureata lub finalisty wojewódzkiego konkursu przedmiotowego organizowanego przez kuratora oświaty ( jeden przedmiot 6 pkt.)………………………. 12 pkt.,
- osiągnięcia kandydata wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum w kategoriach:
- konkursy wiedzy (max 3 pkt.) – miejsca 1-5 na szczeblu ogólnopolskim i miejsca 1-3 na szczeblu wojewódzkim ………..……….……… 2 pkt.
- – miejsca 1-3 na szczeblu powiatowym …………..……..……. 1 pkt.
- konkursy sportowe (max 2 pkt.)
- konkursy wiedzy (max 3 pkt.) – miejsca 1-5 na szczeblu ogólnopolskim i miejsca 1-3 na szczeblu wojewódzkim ………..……….……… 2 pkt.
- miejsca 1-5 na szczeblu ogólnopolskim i miejsca 1-3 na szczeblu wojewódzkim ………..……….…. 2 pkt.
- miejsca 1-3 na szczeblu powiatowym …………..……..……. 1 pkt.
|
- konkursy artystyczne (max 2 pkt.)
- miejsca 1-5 na szczeblu ogólnopolskim i miejsca 1-3 na szczeblu wojewódzkim ………….…..……. 2 pkt.
- miejsca 1-3 na szczeblu powiatowym ………………..…….. 1 pkt.
- inne (max 3 pkt.)
- wzorowe zachowanie………………….. ………………..…. 1 pkt.
- aktywność społeczna, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu …………………….. 2 pkt.
- komisja uwzględnia co najwyżej 4 osiągnięcia, w tym nie więcej niż 2 z jednej kategorii,
- maksymalna liczba punktów, które może uzyskać kandydat wynosi 200,
- komisja rekrutacyjna nie ustala minimalnej liczby punktów decydującej o przyjęciu kandydata do szkoły.
- Laureaci lub finaliści ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, są przyjmowani do wybranego oddziału szkoły w pierwszej kolejności zgodnie z art. 20 d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) i w postępowaniu rekrutacyjnym otrzymują wpis „laureat konkursu”.
- Pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły w przypadku uzyskania równorzędnych wyników mają kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (nie dotyczy kandydatów ubiegających się o przyjęcie do oddziałów sportowych oraz szkoły mistrzostwa sportowego).
- Kandydaci o szczególnych indywidualnych predyspozycjach przyjmowani są do:
- oddziałów dwujęzycznych z uwzględnieniem przepisu art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. 7 z późn. zm.),
- oddziałów sportowych oraz szkoły mistrzostwa sportowego na warunkach określonych w art. 12 ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7 z późn. zm.)
§ 8. 1. W przypadku uzyskania przez kandydatów równej liczby punktów w postępowaniu rekrutacyjnym zgodnie z § 7 komisja rekrutacyjna bierze pod uwagę łącznie następujące kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata,
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
- objęcie kandydata pieczą zastępczą,
- ustalenie kandydatowi indywidualnego programu lub toku nauki.
- Kryteria, o których mowa w ust. 1, mają jednakową wartość – po 1 punkcie.
§ 9. 1. W pierwszej kolejności do danego oddziału kwalifikowani są kandydaci, którzy wskazali ten oddział w podaniu o przyjęcie do szkoły ponadgimnazjalnej i uzyskali największą liczbę punktów.
- System zapewnia kandydatowi, który uzyska wystarczającą liczbę punktów, zakwalifikowanie do jednego ze wskazanych w podaniu o przyjęcie do szkoły ponadgimnazjalnej oddziałów spośród maksymalnie trzech wybranych szkół ponadgimnazjalnych. Kandydat zostanie przyjęty do tego oddziału (w jednej z wybranych szkół) do którego liczba uzyskanych punktów była wystarczająca – z uwzględnieniem kolejności wyboru (pozycji oddziału wyszczególnionego w podaniu o przyjęcie do szkoły ponadgimnazjalnej) i po potwierdzeniu woli przyjęcia do szkoły.
§ 10. 1. Ogłoszenie listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych do szkoły oraz listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do szkoły lub informacji o liczbie wolnych miejsc nastąpi z zachowaniem terminu określonego harmonogramem rekrutacji zamieszczonym w Poradniku.
- Kandydat umieszczony na liście zakwalifikowanych do szkoły zobowiązany jest, z zachowaniem terminu określonego harmonogramem rekrutacji zamieszczonym w Poradniku, do potwierdzenia woli podjęcia nauki w danej szkole ponadgimnazjalnej poprzez dostarczenie podpisanego przez rodziców kandydata oświadczenia woli przyjęcia do szkoły zawierającego klauzulę, o której mowa w art. 20t ust. 6 Ustawy.
- Dzień podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych lub informacji o liczbie wolnych miejsc jest określany w formie adnotacji umieszczonej na tej liście, opatrzonej podpisem przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
- W terminie 7 dni od dnia, o którym mowa w ust. 3, rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do szkoły.
- Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata z wnioskiem, o którym mowa w ust. 3. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
- Rodzic kandydata może wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
- Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, o którym mowa w ust. 5, w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły służy skarga do sądu administracyjnego.
§ 11. 1. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie uzupełniające, stosując przepisy z zasad niniejszej rekrutacji.
- Komisja rekrutacyjna przyjmie kandydata do danego oddziału w szkole, jeżeli w wyniku postępowania uzupełniającego kandydat zostanie zakwalifikowany oraz złoży wymagane dokumenty.
- Ogłoszenie wyników postępowania uzupełniającego nastąpi w terminie określonym harmonogramem rekrutacji zamieszczonym w Poradniku, nie później niż do końca sierpnia 2015 r.
§ 12. 1. Kandydaci zainteresowani zamieszkaniem w bursie, z zastrzeżeniem ust. 2, składają w bursie w terminie do 22 czerwca 2015 r. wniosek o przyjęcie do bursy wg ustalonego wzoru.
- W terminie określonym harmonogramem rekrutacji do burs kandydaci składają w bursie potwierdzenie zamiaru zamieszkania w postaci zaświadczenia o przyjęciu do szkoły ponadgimnazjalnej w Olsztynie wg ustalonego wzoru.
- W terminie do 15 września 2015 r. uczniowie klas pierwszych składają u pielęgniarki szkolnej bilans zdrowia i kartę zdrowia ucznia.
- Dane osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do szkoły.
- Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane w szkole, przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.